Ancsa, a vaddisznók, a brit boszorkányok és a szárnyas hazafi

Különleges repülőgép-festések III.

A vietnami háborút követően alábbhagyott a nose-art készítési lendület, annak is köszönhetően, hogy békeidőben még a legvajszívűbb parancsnokok is kevésbé megengedőek, mint háborúban. Persze azért nem maradtunk különleges dekorációk nélkül, továbbra is sok pilóta/műszaki akadt, aki a századjelvények és fegyvernemi emblémákon kívül is díszítette gépét. Különleges helyzetben voltak az amerikai haditengerészet repülői, nekik ugyanis inkább elnézték a cápafogakat és hasonlókat béke idején, ezzel is könnyítve a hordozós szolgálat körülményein.

 witch.jpg

Debbie, a tengeri boszorkány a brit haditengerészet egyik Blackburn Buckaneer csapásmérőjén 1991-ben

Üde színfoltot jelentett a NATO és Franciaország nagymacskákról elnevezett egységeinek rendszeres találkozója, az 1961-től megrendezésre kerülő Tiger Meet, amelyre mindenki igyekezett valami különlegessel készülni, bár ezek a dekorációk csak ideiglenesen kerültek fel a gépre/gépekre. A helyzet nose-art szempontból (is) 1991-ben változott meg: az Öböl-háború során az amerikai és angol gépeken ismét megjelentek a csinos hölgyek, a vicsorgó állatok és az akkori fő ellenség, Szaddám Husszein is több gép orrát díszítette, nem éppen dicsőséges pózokban. A tematika 2001. szeptember 11. után hazafias és megemlékező rajzokkal is bővült, de természetesen továbbra is jelen vannak a hölgyeket, és a menekülő ellenséget ábrázoló dekorációk is.

Kezdjük mindjárt egy érdekességgel még a 80-as évekből! Bár a szakirodalomban és a köztudatban sajátságos amerikai/brit műfajként szerepel, a szexualitással ellentétben - Virág elvtárs legnagyobb bánatára - a nose-art nem maradt meg a "hanyatló nyugat ópiumának", hanem megjelent a Csehszlovák Légierő gépein is. Az Ancsa nevű Szu-25-ös legénysége nem vacakolt, hanem egyszerre festette fel a két legnépszerűbb témát, vagyis a lenge öltözetű (?) hölgyeket és a cápafogat, meg kell adni kiváló minőségben.

ancsa.jpg

A hanyatló nyugat ópiuma keleten

Ancsa nem sokáig ülhetett a rózsaszirmokon, a dekoráció ugyanis pár napon belül szemet szúrt az illetékes politikai tisztnek, aki a fentebb idézett Virág elvtárs szellemiségét teljes mértékben magáénak érezve utasítást adott a dekoráció eltávolítására. Szerencsére a képek azért elkészültek, annak ellenére hogy a fotós (egy pilóta vagy műszaki katona) súlyos ejnyebejnyét és esetleg börtönbüntetést kockáztatott.

1406993.jpg

A nő kétszer...

A vaskalapos tiszt ugyanakkor nem lehetett elégedett, Ancsa gazdájának példáját ugyanis legalább egy MiG-21-es pilótája követte, aki szintén egy hölgyet feste(te)tt gépe orrára. Bár az előzőhöz képest a második világháborús grafikák stílusában készült "pin-up girl" kifejezetten szolid, ez sem hatotta meg az elöljárókat. A kép másik érdekessége a századjelvény - szintén lovas mintával - amely azonban a 80-as évek enyhülésének eredményeként legálisan lehetett a gépen.

1407000.jpg

"Rebel, rebel"

Pedig ha a csehszlovák pilóták ismerték volna ezt a szovjet MiG-23-ast, amely az afgán háború (1979-1989) alatt Bagramban ténykedett, hivatkozhattak volna a nagy testvér példájára és útmutatására. A gép grafikája egyértelmű nyugati hatásokról árulkodik, így azt sem zárhatjuk ki, hogy a gép pilótájának, vagy valakinek az alakulatból Vietnamban módjában állt megismerkednie az amerikai szokással. A sas egyik kezében (bocsánat a képzavarért) egy R-60-as légiharcrakéta látható, míg a másikban zsákmányát, egy UH-1-es helikoptert tartja. Mivel az afgánok (a hivatalos légierő sem, nem hogy a mudzsahedek) nem rendelkezett ilyen típussal, így feltételezhető, hogy pakisztáni vagy iráni gépről van szó, amelyek rendszeresen megfordultak Afganisztán légterében. A szovjetek persze, már amikor észlelték a behatolást, igyekeztek elfogni az alacsonyan repülő légtérsértőket, amelyek közül többet (pl. iráni Ch-47-eseket) sikeresen le is lőttek.

bagram_044018.jpg

A bagrami vadász

Azért a nose-art őshazájában sem tétlenkedtek, amelyet a politikai tisztek 0 felé konvergáló száma is igencsak megkönnyített. Kezdjük mindjárt egy különleges képpel, amelyen a mai is több felé látható, helyből felszállni is képes Harrier (sajnos dísztelenül) és a kor egyik csúcsragadozója, egy F-4 Phantom II. is látható, utóbbi a USS Theodore Roosevelt hordozó állományából.

f4.jpg

Az újonc és a veterán

Az ekkor már harmadik X-üket taposó B-52-eseken - amelyeken rekord méretű hely is akadt a festésekhez - általában visszafogott eleganciájú, mégis jellegzetes rajzok szerepeltek. Külön érdekes ez a Yellow Rose, vagyis sárga rózsa, amelynek elődjével a cikksorozat első részében már találkoztunk. A jellegzetes texasi szimbólum - ezúttal lenge öltözetű hölgy nélkül a Carswell légitámaszpont egyik bombázóját díszítette 1981-ben.

b-52d56-06797thbwcarswellafb19812_jpg_original.jpg

A sárga rózsa és a Stratégiai Légiparancsnokság jelvénye

A nyomasztó szovjet páncélosfölény ellensúlyozására 1977-től állították szolgálatba a ma is aktív A-10-es csatagépeket, amelyek bár hivatalosan a Thunderbolt, vagyis a mennykőcsapás nevet viselik, mégis Warthog, vagyis varacskos disznóként váltak ismertté. Ez részben a gép külleme, részben pedig "földtúró" bevetési profilja miatt alakult ki, és a kreatívabb repülősök egyből le is csaptak az új témára.

a-10nose.jpg

A cápafog már nem menő!

A vadászok és csatagépek mellett a felderítők is kivették a részüket a dekorációból; noha a szintén híres U-2-est (nem, nem az északír rockegyüttes) legelterjedtebb beceneve, a Dragon Lady, vagyis sárkányhölgy mellett "fekete hölgyként" is emlegetik, akadnak kivételek; erre a gépszemélyzetre minden bizonnyal az ünnepi hangulat gyakorolt rendkívüli hatást.

10gz7d4.jpg

Dragon Lady ünnepi hangulatban

És ha már szóba kerültek a csúcsragadozók is; az 1980-as évek egyik legkiemelkedőbb vadásztípusa az F-14-es Tomcat volt, amely papíron 250 kilométeres hatótávolságú Phoenix rakétáival egyedülálló fegyverrendszert képezett, és emellett még a filmvásznon is nagyon jól mutatott - elég csak a Végső visszaszámlálás című klasszikusra vagy a Top Gun-ra gondolni. A Tomcat-ek egészen 2006-ig szolgáltak, így részt vettek az 1991-es háborúban is, amely a dekorációk reneszánszát jelentette.

image055.jpg

Új gép, régi minta

És hogy a Phoenix rakéták se maradjanak ki: ahogy arról már volt szó korábban, a fegyverzet dekorációja nem volt ismeretlen már a második világháborúban sem. Ennek egy rendhagyó módját láthatjuk lentebb, ahol a gonoszan vicsorgó rakéta épp egy MiG-29-es megizzasztását végzi.

day_6.jpg

Nose és weapon art egyben

Bár a vasfüggöny le és a Varsói Szerződés összeomlása jelentősen csökkentette egy világméretű konfliktus kialakulását, a helyi háborúkra ez nem volt hasonló hatással. A közel 10 éven át húzódó irak-iráni háború után pár évvel, 1990 augusztusában, a főellenséggé akkor előlépő Szaddám Husszein megszállta Kuvaitot, jelentősen megnövelve ezzel olajlelőhelyeit és tengeri kijáratát. A háború eszkalálódásának (Szaud-Arábia és Izrael felé) veszélye miatt az Egyesült Államok, a NATO több tagja és partnere először megindította a Sivatagi Pajzs hadműveletet, amely ezen országok védelmét szolgálta, majd 1991. január 17-től az Irak elleni Sivatagi Vihar akciót is. Bár a hidegháború enyhülése majd vége miatt az USA hadereje ismét jelentős leszervezés alatt állt (nem beszélve a britekről, akik ekkorra már csak nagy nehézségek árán tudtak épkézláb kötelékeket összekaparni), nagyon rövid időn belül hatalmas mennyiségű technika és mintegy 550 000 katona állomásozott az Irakkal szomszédos országokban.

jaguar_gr1a_xz106_o_union_maiden.jpg

"Britannia rules the (air)waves": a hagyományos brit nemzeti büszkeség, ezúttal esgy SEPECAT Jaguaron

Ahogy a modern háborúkban mindvégig, kulcsszerepet kapott a légierő (a "sima" és a haditengerészeti is), amely feladata a papíron korszerű, és veszélyesnek tartott iraki légvédelem és légierő megsemmisítése, valamint a saját csapatok támogatása volt. A már említett A-10-esek mellett a csapásmérésben nagy szerepet kaptak a brit Tornado, Jaguar és Buccaneer gépek. A "Buck"-okat a flotta repülte, és bár régi motorosnak számítottak, nagy teherbíró képességük, hatótávolságuk és precíziós bombavetési képességük miatt nélkülözhetetlennek bizonyultak. Mivel a Buccaneer kalózt jelent, a gépek nose-artjain - amiben ezúttal az angolok is nagyot mentek - jelentős arányban fordult elő a tengeri vagy kalózos tematika, természetesen hölgyekkel kombinálva.

dbbucc31024.jpg

A szárnyas sellő

A fentebb látható gépen megfigyelhető majdnem minden, amit a témában ki lehetett hozni: kalózos vonal nincs, ellenben szárnyas sellő és a bevetések számát jelképező bombasziluettek annál inkább. A lentebb látható gép legénysége viszont sokat merített a gép nevéből, amiről Miss Jolly Roger - így nevezték a tengeri haramiák hagyományos lobogóját - is tanúskodik.

tumblr_nqa7serkvo1tp71ino5_1280.jpg

A Perzsa-öböl kalózai

Persze a Tornadósok és a Jaguarosok sem akartak lemaradni a versenyben, így az ezen gépekkel repülő alakulatokban szolgáló kreatívabb katonák is alkothattak. A lentebb látható gép személyzete - a politikusok, hivatásos beszédírók, sajtósok és tábornokok nagy bánatára - egy képben (ami többet mond ezer szónál) foglalta össze ottlétük célját. A rajz több rokon vonást mutat a második világháború népszerű Hitlert/horogkeresztet szétzúzó/megkergető dekorációival.

jaguar_gr1a_xz364_q_saddam_kicker.jpg

"Saddam Kicker"

És persze a nagy elődökről sem feledkeztek meg: a lenti rajzon egy Spitfire vagy Hurricane és pilótájának karikatúrája látható. A légierők a nyugati országokban (de a Szovjetunióban is) hatalmas hangsúlyt helyeztek a hagyományőrzésre, és kihasználták a régi híres pilótákban rejlő motivációs értéket, a "fiataloknak" célja lett megközelíteni, vagy akár túl is szárnyalni az ő teljesítményüket. A rajzolt gép színe félrevezető lehet, de érdemes megjegyezni, hogy az ekkor (is) használt brit sivatagi festés "desert pink" vagyis sivatagi rózsaszín néven futott, és bizonyos fényviszonyok között látható is, hogy miért.

jaguar_gr1a_xx733_r_bagshaw.jpg

(H)őseink nyomában

A Tornado vadász és csapásmérők itt mutatkoztak be először élesben, és bár nem volt zökkenőmentes, az iraki szereplés sikeresnek volt tekinthető. Bár viszonylag új gépekről volt szó, a dekorációs tematika maradt a régi, a típus neve sem ihletett meg senkit. Ellenben akadt cápafog, gyümölcsökkel és hölgyekkel kombinálva.

tornado-gr1-cl-cherry-lips-lh-tabuk-det.jpg

"Cherry Lips"

És cápafog, cápával kombinálva is. Az alábbi "MiG Eater", vagyis MiG-faló érdekessége, hogy a Tornadok sosem kerültek szembe iraki vadászokkal. Bár egyes források szerint az egyik brit csapásmérőt egy MiG-29-es lőtte le, a gép valójában baleset következtében került veszteséglistára. És hogy ennek ellenére hogy került a MiG az étlapra? Repülőgépet bizony nem csak a levegőben lehet megsemmisíteni...

mig-eater.jpg

Cápatúladagolás

Persze akadtak jóval kevésbé harcias nose-artok is, mint például ez a strandröplabdával felszerelt hölgy is. A tematika adta magát, kevés pihenőidejükben - mivel lényegében a homok volt az egyetlen, amivel talán túlzott mennyiségben is rendelkeztek - a katonák rendszeresen röplabdáztak, és mivel nem harcoló alakulatokban ekkor már hölgyek is szolgálhattak, talán társaságukat sem kellett nélkülözniük a pályán.

tornadogr1zd845angelface-lhtabukdet.jpg

A békésebb dekorációk csoportját képviseli Snoopy is, aki ekkor már harmadik háborúját vívta. Bár Vietnamhoz képest a rajzfilmfigurák visszaszorultak, teret engedve az egyedi, sokszor önálló alkotásoknak is beillő rajzoknak, még ma is nagy népszerűségnek örvendenek.

nikki_11.jpg

A veterán beagle

A Buccaneer-pilótákhoz hasonlóan a Tornado gépszemélyzetek is előszeretettel biztosítottak mindenféle alternatív közlekedési lehetőséget a gépeikre festett hölgyeknek - nyilvánvalóan csak azért, hogy tudják tartani a sebességet és a magasságot. A gép neve is csak természetesen csak véletlenül utal a mágiára...

black_magic_1.jpg

Csillagszóró (Imperial War Museum GLF 557)

Az Öböl-háborúban (is) túlsúlyban voltak az amerikai repülőeszközök, amelyek között szintén akadtak veteránok (mint a B-52-es), és újoncok is, mint az ekkor rettegetté vált A-10-es. A tankgyilkosok elképesztő pusztítást vittek végbe az iraki páncélosok és egyéb járművek között, mind éjjel, mind nappal, a gyalogság pedig sokszor már a hétcsövű, papíron 4200 lövés/perc tűzgyorsaságú Avenger gépágyú jellegzetes hangjára is inkább a megadás mellett döntött, teljesen érthetően. Akit érdekel, az A-10-es és a gépágyúja működés közben, annak ajánlom a következő videót; a berregés nem hanghiba, hanem az Avenger működés közben.

A gépágyúk a gépek orrára is rákerültek, persze megfelelő társaságban; a rajz meglepően pontosan ábrázolja a gépágyú szerkezetét, ugyanakkor a szintén jellegzetes amerikai - rodeós - motívumok sem hiányoznak róla.

a10_83.JPG

Panther Princess

Ahogy korábban is láthattuk, népszerű volt az ellenség groteszk megjelenítése is, természetesen valami dicstelen helyzetben, vagy fejvesztett menekülés közben; ahogy a vietnami háborúban a jellegzetes szalmakalapos úriember, az Öböl-háborúban a tevén lovagló, fejkendős figura testesítette meg az ellenséget. És amíg Vietnamban az AC-119-esek, itt az A-10-esek gondoskodtak arról, hogy záros határidőn belül elhagyják a csatateret; a gépen emellett megfigyelhető az eddig megsemmisített harceszközök listája, amelyen akad páncélos, teherautó és lokátor is.

a10teve.png

Látható a Desert Storm (Sivatagi Vihar) '91 felirat is

Érdekes a lenti kép is; a varacskos disznó gazdája jó eséllyel ír származású lehetett (vagy elképesztő mód rajongott az ír kultúráért), a nose-art ugyanis tipikus ír figurát ábrázol, akinek a kalapján még a lóhere - igaz csak háromlevelű - is látható, testtartása pedig egyértelmű harckészséget sugároz.

a-10_nose_art_02.jpg

A repülő ír

Még mielőtt mindenki A-10-es túladagolást kapna, egy utolsó képpel zárom a "kondát", amelynek külön érdekessége a második világháborús hangulat mellett, hogy a felvétel túlélte a New Orleans-ra 2005-ben lecsapó Katrina hurrikánt, bár kissé megrongálódott.

noseart_-2.jpg

Rocky a 926. vadászezred 706. századának egyik gépéről

 Bár a helikoptereken ez alkalommal nem figyelhetünk meg a vietnamihoz hasonló színpompás és kreatív díszítéseket, a tengerészgyalogságnál megtalálták a módját, hogy kicsit feldobják az egyik CH-53-as festését, de úgy, hogy a legszőrösebb szívű őrmester se mondhassa, hogy ezzel tönkreteszik a terepfestést.

ch53elady1a.jpg

Szolid, de kreatív

A brit forgószárnyasok sem maradtak ki a jóból, sőt, követték a vietnami díszítések hangulatát. A lentebbi CH-47-es Chinook nose-artja egyben egy szóvicc is; a misbehavin(g)-ből (illetlenül viselkedik) született meg Miss Behavin', a miérteket meg talán magyarázni sem kell. Érdekesség, hogy ezt a szójátékot már a második világháborúban is használták, akkor legalább egy B-17-es bombázó viselte a nevet.

noseart-chinook-missbhavin.jpg

Ő is veterán

Az Öböl-háború nagyon rövid idő alatt, 1991 március elején véget ért, 10-én már megkezdődött az amerikai csapatkivonás is. A következő háború azonban nem váratott sokat magár; az 1991-től meginduló jugoszláviai háborúkba 1992 februárjától kapcsolódott be a NATO, viszont kifejezetten ehhez az időszakhoz (egészen 1999-ig) kifejezetten kapcsolódó nose-artot nem találtam. Ennek ellenére azok nem koptak ki a divatból, bár a korábbiakhoz képest ritkábban jelentek meg.

b52_express-delivery.jpg

Az örök klasszikus: B-52-es, ezúttal western-tematikájú díszítéssel

A különféle postás és csomagküldő hasonlatok is népszerűvé váltak, amelyek oka szintén érthető. A fentebbi képen is egy XIX. századi futár látható - a U.S. Mail felirat jól kivehető a nyeregtáskáján - alább pedig egy rendhagyó változat látható, gólyával (szigorúan postás-sapkában), aki a szokásos küldemény helyett ezúttal bombarakományt szállít házhoz, amint a sziluettek is mutatják, nem első alkalommal. A gólyás gép már az Öböl-háborúban is részt vett.

b-52_nose_art_0004.jpg

Gólya viszi...

Itt mutatkoztak be élesben az 1991-es háborút technikai problémák miatt lekéső B-1-es nehézbombázók, amelyek azóta is fontos részét képezik az amerikai stratégiai légierőnek, bár az öreg B-52-eseket nem tudták kiszorítani. A gépek szürke színe, és általában távolról vagy nagy magasságból végzett bevetéseik adták magukat a szellemes (elnézést) tematikához, amelyet időnként egy kis vadnyugati hangulattal is fűszereztek.

ghost_rider.jpg

A Szellemlovas

2001. szeptember 11. több szempontból is gyökeres változást hozott; a New York-ot és Washingtont ért támadások után kezdetét vette a máig tartó terrorizmus elleni háború, amely a nemzetközi politikai változások mellett elhozta a hadviselési formák változását is. A terrortámadások emléke és motivációs értéke - Pearl Harborhoz, illetve még korábban a spanyol-amerikai háborúban casus belliként szolgáló Maine csatahajóhoz hasonlóan - a sajtó mellett a repülőgépek festésében is megjelent. Kiváló példa erre az alább látható F-15-ös, amelyen egy romokat eltakarító tűzoltó, és egy katona látható, utóbbi éppen magasra emeli a zászlót (v. ö.: Iwo Jima), és jelzi, hogy "innen átvesszük".

506c.jpg

Feladatmegosztás

A hazafias-történelmi tematika sokkal konkrétabban jelenik meg a következő képen. A KC-135-ös tanker orrát díszítő festményen az amerikai történelem híres pillanatai közül látható néhány, kezdve a Kontinentális Kongresszusnak és a Liberty Bell-nek is otthon adó philadelphiai Independence Hall-al, a Mount Rushmore híres elnök-arcaival, a fentebb is említett Iwo Jima-i zászlós jelenettel egészen a Washingtonban található vietnami hősi halottak falával. Mi más is lehetne ezután a gép neve, mint Hazafi...

boeing_kc-135e_stratotanker_717-148_usa_air_force_an0616770.jpg

A repülő történelemkönyv

A New York-i tűzoltók és rendőrök, akik közül sokan vesztették életüket a terrortámadásokban, több nose-arton felbukkannak. A pilóták és repülő-műszakiak ezzel a megható gesztussal is megemlékeztek bajtársaikról. Alább egy újabb F-15E vadászbombázó látható, rajta a "Nagy Alma" tűzoltóságának címerével, és a megsemmisült World Trade Center stilizált ábrázolásával és a "Never Forget", vagyis a sosem felejtjük. A gépen ezen kívül több (afganisztáni) bombázó bevetés szimbóluma, és egy sas is látható, ami egy Eagle nevű gépen nem is annyira meglepő...

227b.jpg

Emlékül

A fentebbi stilizált városkép több F-15-ösön megfigyelhető, van, ahol csak simán, a felirattal, és van, ahol kiegészítő rajzokkal. Lentebb a másik terrortámadás helyszíne, a Pentagon, vagyis az USA védelmi minisztériumának épülete is látható, az oda becsapódó gép által okozott rongálódásokkal együtt. Ez a Sas is több bevetésen vett részt.

sep11noseart.jpg

A WTC és Pentagon nose-arton

Azért vannak dolgok, amik nem változnak; az egyik ilyen a hölgyeket ábrázoló nose-artok népszerűsége, amely a terrorizmus elleni háborúban is megmaradt. Alant szintén egy F-15-ös látható, rajta a már ismerős sziluettel és egy bombán lovagoló, ízig vérig amerikai hölggyel. A kép felirata - Cruel Intentions, vagyis kegyetlen szándék - pedig egyben filmes utalás is, méghozzá a nálunk Kegyetlen játékok címmel ismert (?) 1999-es thrillerre.

88-1695.jpg

Örökzöld téma

És van még valami, ami nem változik, ez pedig a cápafog minta, ez esetben egy varacskos disznón; a képen jól megfigyelhetőek az Avenger gépágyú méretei, és az is, hogy a csatagépet lényegében e fegyver köré tervezték.

300.jpg

Varacskos disznó, szemből

Különleges nose-artokat és néha morbid, néha pszichedelikus repülőgép-díszítéseket bemutató sorozatunk ezennel véget ért. A színpompás harci technika rajongóinak ugyanakkor szolgálunk még egy kis csemegével, a folytatásban ugyanis néhány repülőnapi díszfestést mutatunk be Magyarországról és a nagyvilágból egyaránt.

end.jpg

 

Források:

A Stratégiai Légiparancsnokság fényképválogatása

Airmen, Fly Girls and Shark teeth

Imperial War Museum, Öböl-háborús fényképgyűjtemény